علت استفاده از خدمات رفاهی بین راهی

علت استفاده از خدمات رفاهی بین راهی


امروزه با وجود پیشرفت در صنعت حمل و نقل همچنان جاده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. یکی از نیازهای اساسی صنعت گردشگری وجود خدمات رفاهی بین راهی می‌باشد. در این مقاله تصمیم داریم تا با معرفی صنعت گردشگری میزان سرمایه‌گذاری و سوددهی و اهمیت احداث خدمات رفاهی بین راهی را بیان کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه‌ی وجود خدمات رفاهی بین راهی

علت استفاده از خدمات رفاهی بین راهی
علت استفاده از خدمات رفاهی بین راهی

بر اساس منابع تاریخی موجود می‌توان نتیجه گرفت که بنیان‌گذار ساخت خدمات رفاهی بین راهی هخامنشیان بودند. در دوره اشکانیان نیز گستردگی راه‌ها و ایستگاه‌های خدماتی بین راهی اهمیت بسیار زیادی داشت. در دوره‌ی اسلامی همچنین مناطقی مانند کاروانسراها در مسیر راه‌ها از اهمیت مذهبی، اقتصادی و نظامی برخوردار بودند. همانطور که از شواهد تاریخی مشخص است قرن پنجم هجری قمری به عنوان عصر شکوفایی هنرهای اسلامی به خصوص هنر معماری شناخته شده است، همچنین در این دوره احداث کاروانسراها و گسترش راه‌های تجاری در مسیر جاده‌ها شدت بیشتری پیدا کرد، علی رغم همه‌ی شواهد موجود می‌توان ادعا داشت که دوره‌ی صفویه عصر طلایی ایجاد کاروانسراهای ایران شناخته می‌شود و همچنان آثاری از برخی کاروانسراهای دوره‌ی صفوی در کنار جاده‌های ایران به چشم می‌خورد.

اهمیت و ضرورت وجود خدمات رفاهی بین راهی

در زمینه‌ی بررسی اهمیت جایگاه خدمات بین راهی در صنعت گردشگری و توریستی باید به این نکته توجه کرد که اهمیت وجود خدمات رفاهی بین راهی فقط مختص به رهگذران جاده‌ها نمی‌شود. در طرح اجرای احداث خدمات رفاهی بین راهی می‌توان به وجود رستوران‌ها، جایگاه سوخت، تعمیرگاه‌ها و کارواش‌ها، سرویس‌های بهداشتی، بانک‌ها، مراکز درمانی و کمک‌های اولیه، بانک، پارکینگ وسایل نقلیه و غیره اشاره کرد.

امروزه احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی به منظور حفظ آسایش و راحتی رهگذران در جاده‌ها و مسیرهای ارتباطی زمینی هستند. از نمونه قابلیت‌های پنهان وجود خدمات رفاهی بین راهی می‌توان اهداف بزرگی مانند توسعه و توازن منطقه‌ای را در نظر گرفت. وجود این مجتمع‌های رفاهی علاوه بر تاثیرگذاری بر روند اقتصادی و درآمدزایی به صنعت گردشگری و توسعه‌ی پایدار منطقه کمک شایانی می‌کند. تاثیرات وجود مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین جاده‌ای به گونه‌ای است که نهادهای اجرایی را ملزم به کمک و پیش‌قدم شدن برای فعالیت می‌کند.

از مهم‌ترین اهداف ساخت مجتمع‌های خدماتی رفاهی پیشگیری از عدم پراکندگی مراکز خدماتی در بین راه‌ها و همچنین کاهش تصادفات جاده‌ای می‌باشد.

نقش‌های خدمات رفاهی بین راهی

در رابطه با نقش‌های موثر وجود مراکز خدماتی رفاهی بین راهی می‌توان بیان داشت که این مجتمع‌ها مستقل از تاثیر بر منطقه نیستند و به طور دائم و پیوسته با محیط اطراف خود در حال تبادل می‌باشند. از نقش‌های وجود این مراکز می‌توان به نقش‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، بازرگانی، اجتماعی و غیره اشاره داشت.

علت استفاده از خدمات رفاهی بین راهی
علت استفاده از خدمات رفاهی بین راهی

در زیر به معرفی و بررسی نقش‌های موثر خدمات رفاهی بین راهی می‌پردازیم:

اقتصادی

خدمات‌دهی مراکز رفاهی بین راهی سبب رشد و درآمدزایی مناطق اطراف می‌شود. ارائه‌ی خدمات این مراکز به مسافران ضمن آسودگی سفر هزینه‌های جابه‌جایی و تولید را به حداقل می‌رساند. وجود مراکز رفاهی بین راهی با فراهم سازی کالا و موارد مورد نیاز سفر همچنین سبب جذب مسافران به منطقه می‌شود و از این طریق برای تمام منطقه سوددهی خواهد داشت.

اجتماعی

نقش اجتماعی وجود مراکز رفاهی در دراز مدت قابل مشاهده خواهد بود، اما از پراهمیت‌ترین تاثیرات اجتماعی آن می‌توان به اشتیاق گردشگری توسط گروه‌های سنی مختلف، آشنایی به فرهنگ و رسومات مناطق مختلف، وجود روحیه‌ی شاد و پرانگیزه‌ی مسافران از جهت آسایش امور سفر و غیره اشاره داشت.

زیست محیطی

اختصاص دادن یک منطقه‌ی مشخص از محیط برای احداث مراکز خدماتی رفاهی سبب حفظ ارزش محیط زیست می‌شود و از تجاوز به حریم طبیعت و آسیب رساندن به آن پیشگیری می‌کند.

فرهنگی

احداث مراکز خدماتی بین راهی همچنین بر ارزش‌های فرهنگی منطقه تاثیرگذار است. از نمونه‌ی این تاثیرات می‌توان به تغییر نگرش مسافران نسبت به عملکردهای بازرگانی و رفاهی جاده‌ها، تبادل و تاثیرپذیری فرهنگ و رسومات، تبلیغ عوامل فرهنگی اشاره کرد.

مزایای احداث مراکز خدمات رفاهی بین راهی

  • تسریع دسترسی مسافران به خدمات مورد نیاز
  • جلوگیری از ترافیک‌های جاده‌ای
  • پیشگیری از آسیب‌های زیست محیطی توسط افراد
  • امکان دسترسی به شرایط مختلف در اشتغال‌زایی
  • کاهش اتلاف وقت مسافران
  • ایجاد مکان‌های مناسب برای استراحت، نماز خواندن و غیره
  • ایجاد منابع سبز در مجتمع‌های خدماتی رفاهی سبب افزایش این منابع و جذابیت‌های محیطی می‌شود.
  • ارائه‌ی مکان‌های اقامتی و تفریحی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *