امنیت در سفر و مجتمع های خدماتی بین راهی

از مهم ترین و گاهی چالش بر انگیز ترین مسائل در زمان مسافرت، برخورداری از امینت و رسیدن به مقصد در کمال سلامت جانی و مالی است. یکی از اساسی ترین دلایل شکل گیری مجتمع های رفاهی و حتی اشکال قدیمی تر آن ها یعنی کاروانسرا ها و اقامت گاه ها، تأمین امنیت مسافران است. برخورد با راهزنان و مزاحم ها و یا خطرات جاده ای دیگر مانند طوفان، ریزش کوه، حمله حیوانات وحشی و … اتفاقی ناخوشایند برای تمام افراد است. متأسفانه حتی در عصر حاضر نیز با پدیده هایی چون راهزنی و مزاحمت های بین جاده ای به شیوه های جدید و حتی گاهی عجیب مواجه ایم، که در اکثر موارد در هنگام توقف های بین راهی برای افراد به وجود می آید. بنابراین، بحث امنیت مجتمع خدماتی رفاهی ، برای مسافران و گردشگران اهمیت ویژه ای دارد که مسئولات مجتمع، باید بتوانند آن را به خوبی تأمین کنند.

اهمیت امنیت در سفر

مجتمع خدمات رفاهی چه نقشی در امنیت مسافران دارد؟

همانطور که گفته شد، بیشتر حوادث ناگواری که منجر به سرقت یا مزاحمت در جاده ها شده و برای مسافران خطر آفرینی می کند، در زمان توقت های بین راهی رخ می دهد. رانندگان و مسافران به دلایلی چون نیاز به استراحت و خوابیدن، یا صرف غذا، استفاده از سرویس بهداشتی، یا حتی استراحت دادن به وسیله ی نقلیه یا تعمیر آن نیاز به توقف در مسیر خواهند داشت. متأسفانه افرادی در کمین مسافران جاده ای، منتظر فرصت مناسب هستند که این فرصت با ایستادن در مکان های نا امن مانند حاشیه ی جاده یا آزاد راه ها فراهم می شود. توقف های کوتاه و حتی در زمان روز نیز می تواند خطر حمله ی راهزنان را به دنبال داشته باشد.

مجتمع های خدماتی رفاهی با برخورداری از پرسنل آگاه و آماده، تجهیزات امنیتی مانند دوربین ها و درب های حفاظتی، هم چنین به دلیل تجمع گسترده ی افراد در این مناطق، مکان امنی برای زمان استراحت یا رفع نیاز های مسافران هستند بدون این که امنیت آن ها به خطر بیفتد.

در واقع این امر خود از دلایل اولیه ی تشکیل کاروانسرا ها در قدیم بوده و این مکان ها برای جلوگیری از غارت و دستبرد به کاروان ها به وجود آمده است.

چه خطرات جاده ای در کمین مسافران است؟

راهزنان و مزاحم ها در بین جاده

وقتی صحبت از امنیت بین جاده ای می شود، بیشتر از هرچیز خطر حمله ی افراد شرور و راهزنان مورد بحث است، که اهمیت زیادی هم دارد. افراد خطرناک به منظور دزدی یا آزار و اذیت ممکن است در راه ها کمین کرده باشند یا حتی بدون برنامه ی قبلی، به دنبال مسافران افتاده و آن ها را مورد حمله قرار دهند. توقف به دلایلی چون تعمیر ماشین و یا استراحت، زمان خوبی برای این افراد است که به مسافران دستبرد بزنند. با توقف در مکان های شلوغ که امنیتی بیشتری دارند، یعنی مجمتع های خدماتی بین راهی، امکان حمله ی این افراد به شما تا حد بسیار قابل توجهی کاهش می یابد.

چه خطرات جاده ای در کمین مسافران است؟

خطر حمله ی حیوانات وحشی

علاوه بر حمله ی افراد ناسالم که امنیت مسافران را به خطر می اندازد، حتی برخی مسائل طبیعی هم می تواند خطر آفرین باشد.

از جمله این موارد، می توان به حمله ی حیوانات وحشی چون سگ ها، شغال ها یا حتی گرگ ها اشاره کرد که مخصوص در تاریکی شب اتفاق می افتد. با توقف مسافران در جاده، حتی برای زمان های کوتاه، امکان حمله ی حیوانات وجود دارد، چرا که این حیوانات برتری ویژه ای از نظر قدرت دیدن و پیدا کردن در تاریکی و بیابان ها هستند. حتی گاهی با ورود ناخواسته شما به حریم حیوانات وحشی، آن ها به منظور حفظ قلمرو ممکن است به شما حمله کنند. بنابراین، از توقف در حاشیه ی جاده ها، چه در مناطق بیابانی و چه مناطق با پوشش گیاهی، بخصوص در شب بپرهیزید. توقف خود را تا حد ممکن به رسیدن به مراکز خدماتی رفاهی به تعویق بیاندازید.

حوادث طبیعی چون سیل، ریزش کوه و طوفان

از دیگر مسائل طبیعی خطرزا در زمان سفر، پیش آمد های ناگواری چون سیل و زلزله، ریزش کوه، باران و رگبار های شدید، صاعقه، طوفان و حتی ریز گرد ها هستند. این موارد می توانند آسیب های جبران نا پذیر زیادی را به بار بیاورند. نکته ای که وجود دارد این است که در بسیاری از مواقع، بروز این حوادث به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و حتی ممکن است در ظرف یک دقیقه به وجود بیایند. توقف در مکان های ناامن، می تواند افراد را گرفتار در این خطرات طبیعی کند. توجه داشته باشید که در صورت بروز چنین رخداد هایی، امداد رسانی به افرادی که در مکان های نامعلوم و بدون امکانات هستند نیز سخت تر بوده و دیر تر انجام می شود. توصیه می شود توقف خود را حتی الامکان به مکان های مخصوص مانند مجمتع های رفاهی یا هتل های بین راهی موکول کنید.

تأمین امنیت در مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی چگونه انجام می شود؟

تأمین امنیت در مجتمع خدماتی رفاهی

حضور جمعیتی از مسافران در مکانی که به منظور استراحت فراهم شده، خود امنیت هر چه بیشتر آن ها را تأمین می کند. هم چنین در مجتمع های خدماتی، افراد بومی و افراد آشنا با محیط حضور دارند که می توانند از خطرات احتمالی آگاه شده و آماده باشند و در صورت نیاز به کمک مسافران بیایند. در مجمتع های پیشرفته که امکانات رفاهی امنیتی مناسبی برقرار است، در بخش هایی نگهبانی نیز وجود دارد تا امنیت مسافرین هرچه بیشتر حفظ شود. نصب دوربین های امنیتی مدار بسته در مکان های لازم مانند پمپ بنزین ها، داشتن درب های مخصوص و ایمن در اقامت گاه ها، پارکینگ های مطمئن و دارای نگهبانی، مسیر های امن برای دور زدن و تردد ماشین ها، از دیگر امکانات امنیتی یک مجتمع خدماتی رفاهی است.

هم چنین در صورت نیاز به حضور مأموران انتظامی یا مأموران امداد و نجات با رخدادن حوادث امنیتی و جاده ای، حضور آن ها در مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی بسیار سریع تر بوده و امکان رسیدگی به موارد امنیتی بیشتر می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *