تجزیه و تحلیل احداث مجتمع خدماتی بین راهی

امروزه گردشگری نقش مهمی در درآمدزایی و بهره وری بیشتر در جامعه دارد. یکی از نیازهای اصلی صنعت گردشگری، مجتمع‎های خدماتی بین راهی هستند. از زمان‏های قدیم، ایرانیان علاوه بر ساختن راه به امکانات و تاسیسات بین راهی نیز توجه می‎کردند، زیرا سفر در مسیر‏های بین شهری، بدون داشتن امکانات و خدمات مناسب امکان ندارد. هرچه وسعت این مسیرها بیشتر شود، امکانات و خدمات بیشتری هم نیاز خواهد بود. در این مسیرها علاوه بر تاسیس کاروانسرا، به دنبال مجتمع‎ هایی بودند که در کنار جاده‎های طولانی جهت رفاه مسافران، خدمات رفاهی مورد نیاز آن‎ها هم ارائه دهند.

ضرورت و اهمیت مجتمع ‎های خدماتی بین راهی

در چند سال اخیر، احداث مجتمع‏ خدماتی بین راهی برای افزایش رفاه مسافران و گردشگران و همچنین ساماندهی بهتر خدمات بین راهی، افزایش پیدا کرده است. مجتمع‏های خدماتی بین راهی، قابلیت‏های بالقوه بسیار زیادی دارند که با در نظر گرفتن آن‎ها می‎توان به اهداف بزرگتری مانند توسعه منطقه‎ای دست پیدا کرد. این مجتمع‏ها می‎توانند خدمات مختلفی براساس نیاز مسافران و گردشگران ارائه دهند که فرصت اشتغال‏زایی را بوجود می‎آورد و از نظر اقتصادی برای آن منطقه بسیار موثر است.

ضرورت و اهمیت مجتمع‎های خدماتی بین راهی

ضرورت احداث مجتمع‏های خدماتی بین راهی، ایجاد رفاه و ارائه خدمات برای مسافران و گردشگران است، زیرا اگر این مجتمع‎ها وجود نداشته باشند، مسافرت در این مسیرها عملا غیر ممکن خواهد بود. خدماتی مثل جایگاه سوخت، هایپر مارکت، رستوران و تعمیرگاه که در این مجتمع‎ها ارائه می‎شوند، از خدماتی هستند که در هنگام بروز مشکل در مسیر، نجات‎‎دهنده مسافران هستند. حتما تا کنون هنگام سفر به یکی از این مجتمع‎های خدماتی بین راهی مراجعه کرده‎اید و خودتان از اهمیت احداث این مجتمع‎ها آگاهی دارید. همچنین برحسب نیاز مسافران خدمات جدیدتری نیز می‎تواند به خدمات مجتمع‏های بین راهی اضافه شود.

بررسی سوابق تاریخی و جهانی مجتمع‎های خدماتی بین راهی، نشان می‎دهد که هدف از احداث مجتمع‎های بین راهی فراتر از فقط خدمات رسانی به مسافران و گردشگران است. از دیدگاه برنامه‎ریزی شهری و منطقه‎‎ای، می‎توان از پتانسیل این مجتمع‎ها برای اهدافی مثل توسعه آن منطقه استفاده کرد. به همین منظور ابعاد مختلف مجتمع‏های خدماتی بین راهی را باید مدنظر قرار داد تا قابلیت‏های این مجتمع‏ها بهتر مشخص شود.

بعد اقتصادی

احداث مجتمع‎های خدماتی بین راهی، ‌نقش مهمی در اقتصاد آن منطقه ایفا می‎کند. از نظر بعد اقتصادی احداث مجتمع‎های خدماتی بین راهی، موارد زیر از بارزترین نقش‎های این مجتمع‎ها هستند.

  • ‌اشتغال زایی و خلق فرصت های جدید شغلی
  • کاهش هزینه‏ها
  • ایجاد عدالت و توازن در منطقه
  • کمک به ‌‌تقویت گردشگری در آن منطقه
  • افزایش رقابت
  • ‌صرفه‏جویی در مقیاس‏های وسیع
  • ‌محرومیت زدایی
  • کاستن از حوادث جاده‏ای

بعد بازرگانی

از نظر بعد بازرگانی، مجتمع‎های خدماتی بین راهی با آسان کردن امر مسافرت بین شهری، باعث گسترش دامنه بازارهای تجاری و کمک به افزایش حمل و نقل بارها به شیوه‏ای ساده‎تر، ‌خواهند شد. مجموعه ابعاد اقتصادی و بازرگانی احداث مجتمع‏های خدماتی بین راهی، ‌با ایجاد فرصت‎های مختلف، در رشد و توسعه آن منطقه نقش بزرگی خواهند داشت.

بعد اجتماعی

مجتمع‏های خدماتی بین راهی از طریق تسهیل کردن سفر، می‏توانند باعث تقویت ارزش‏های اجتماعی شوند. به عنوان مثال، از نتایج مثبت احداث این مجتمع‏ها می‏توان به پیوستگی بیشتر ساکنان مناطق با سایر افراد، بزرگ‎تر شدن واحدهای اجتماعی، ‌همگرایی اجتماعی، کمتر شدن آمار جرائم و تخلفات قانونی، اشاره کرد.

بنابراین احداث این مجتمع‏ها علاوه بر بعد اقتصادی، نقش‎های مهمی در ابعاد دیگر هم دارند که نمی‏توان آن‏ها را نادیده گرفت. هر کدام از این نقش‏ها به تنهایی آنقدر اهمیت دارند که می‏توانند دلیلی برای احداث این مجتمع‎ها باشند.

بعد سیاسی

از بعد سیاسی، احداث این مجتمع‏ها باعث گسترش قدرت آن منطقه، ‌ایجاد ثبات سیاسی و افزایش نظارت دولتی می‎شود که قبل از احداث آن‎ها می‎تواند مورد توجه قرار بگیرد و حکومت مرکزی را مجاب به احداث این مجتمع‏ها کند.

بعد فرهنگی

از سوی دیگر، احداث مجتمع‏های خدماتی بین راهی، مزایای فرهنگی قابل توجهی نیز دارد. احداث این مجتمع‏ها، علاوه بر فراهم کردن زمینه برای رشد استعدادها،‌ عاملی در جهت تقویت آموزش همگانی،‌ تغییر نگرش مسافران و ساکنان منطقه نسبت به کار، تبادل و تعامل فرهنگی، رشد فرهنگی اجتماعی، ‌استفاده بهینه از اوقات فراغت و همچنین تبلیغ مسائل فرهنگی و مذهبی، به شمار می‎رود.

بعد نظامی

مجتمع‏های خدماتی بین راهی از بعد نظامی نیز اهمیت بسیار زیادی دارند. این مجتمع‎ها در زمان دفاع از کشور، نقش بسیار بزرگی دارند و با تغییر عملکرد، می‏توانند به ‌پادگان، پایگاه نظامی یا مرکز پشتیبانی تبدیل شوند که ‌مکانی برای درمان مجروحان جنگی،‌ نگهداری از مهمات و آذوقه یا حتی مکانی برای ارائه خدمات به سربازان عازم یا برگشته از مناطق جنگی هستند. مجتمع‏هایی که در مناطق مرزی قرار دارند، از نظر بعد نظامی دارای اهمیت بیشتری هستند.

بعد زیست محیطی

ضرورت و اهمیت مجتمع‎های خدماتی بین راهی

از نظر ملاحظات زیست محیطی نیز، این مجتمع‏ها مزایایی دارند. اگرچه عموم مردم بر این باورند که مجتمع‏های خدماتی بین راهی یک عامل بر هم زننده محیط زیست هستند، ‌اما این مجتمع‏ها نقش قابل توجهی در کاهش آسیب‎های وارده به محیط زیست دارند.

مهمترین نقش مجتمع‎های خدماتی بین راهی، هدایت و نظارت بر دخالت انسان‏ها در طبیعت است، ‌به طوری که با ارائه خدماتی همچون تعمیرگاه، ‌توزیع سوخت، کارواش، تعویض روغنی،‌ ‌آشپزخانه، ‌فضای بازی کودکان، ‌‌جایگاه جمع آوری زباله، دستشویی و … ، از ‌آسیب‏های وارده بر محیط زیست جلوگیری می‏کند. این مجتمع‏ها با جمع ‏آوری، هدایت و تصفیه فاضلاب، به ویژه فاضلاب‏های شیمیایی و مشتقات نفتی و همچنین جمع آوری زباله‏ها، از آلودگی مناظر، طبیعت، ‌آب‏های سطحی و زیرزمینی می‏کاهد.

از طرف دیگر این مجتمع‏ها با فراهم آوردن فضای بازی مخصوص کودکان، ایجاد جایگاهی برای طبخ و سرو غذا، ایجاد محلی برای توقف اتومبیل، ایجاد فضای تفریح و تفرج، از هجوم انسان‏ها به داخل طبیعت و فضای سبز جلوگیری می‎کنند. علاوه بر آن، فضای سبز ایجاد شده در محیط مجتمع‎های خدماتی بین راهی، بر زیبایی کل منطقه و روحیه دادن به مسافران و اهالی آن ناحیه تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

سخن آخر

بنابراین مجتمع‏های خدماتی بین راهی نقش‌های بسیار زیادی در زمینه فرهنگی، ‌اجتماعی، ‌سیاسی، زیست محیطی و حتی نظامی دارند که باعث شده بر ضرورت احداث این مجتمع‏ها بیفزاید. همچنین وجود این مجتمع‏ها در جاده‏ها، علاوه بر آنکه می‏تواند نقش مهمی در جهت تسهیل مسافرت‏های جاده‏ای داشته باشد، عاملی در جهت ایجاد تنوع و رهایی از یکنواختی جاده است و از خستگی مسافران و گردشگران می‎کاهد. مجموع مسائلی که در این مقاله بیان شد، بیانگر آن است که مجتمع‎های خدماتی بین راهی، نقش قابل توجهی در رشد و توسعه پایدار منطقه و حفظ توازن منطقه‎ای ایفا خواهند کرد.

مسافران عزیزی که قصد سفر از جاده تهران قم را دارید و به دنبال یک مجتمع خدماتی بین راهی با امکانات درجه یک هستید، مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی فانوس را به شما پیشنهاد می‏کنیم تا از خدمات بی‏نظیری که در این مجموعه ارائه می‎شود، نهایت استفاده را ببرید و سفری عالی را در کنار خانواده و دوستان خود را تجربه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *