اهمیت بهداشت در مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی 

از دغدغه های اصلی بسیاری از افراد در هنگام سفر، مسائل مربوط به بهداشت شخصی و سلامت است، که در صورت به خطر افتادن، می تواند دردسر های زیادی را در زمان مسافرت به وجود بیاورد. اهمیت بهداشت در مراکز هر روز نسبت به گذشته بیشتر مشخص می شود و افراد تمایل به استفاده از مکان ها و خدماتی را دارند که بهترین سطح بهداشت را در اختیار آن ها قرار می دهد. بهداشت در مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی، در تمامی بخش ها مانند سرویس های بهداشتی، رستوران و غذاخوری ها، محوطه بیرونی و پارکینگ، پمپ های بنزین و گاز و … اهمیت دارد. در ادامه بررسی می کنیم بهداشت هر یک از بخش ها چه اهمیتی داشته و چگونه می توان آن را به نحو احسنت حفظ کرد.

بهداشت در رستوران ها و غذاخوری های مجتمع خدماتی رفاهی

بهداشت در رستوران ها و غذاخوری های مجتمع خدماتی رفاهی

از مهم ترین مواردی که باید نظارت بهداشتی بر روی آن ها انجام شود، رستوران ها یا هر شکل دیگری از غذاخوری ها، مانند فست فود و قهوه خانه است که مکان استراحت و غذا خوردن افراد است. برای بسیاری از افراد پیش آمده است که با خرید غذای بین راهی یا صرف وعده ی غذایی در رستوران های بین راهی، دچار مسمومیت غذایی شده باشند و متحمل دردسر و رنج زیادی در مسیر شوند. بخصوص که امکان دسترسی به درمانگاه در بسیاری از جاده ها وجود ندارد. مسمومیت غذایی در مسیر حتی می تواند جان رانندگان و دیگر مسافران را هم به خطر بیاندازد. از این رو، غذایی که در مسیر می خورید، اهمیت زیادی دارد.

در گذشته رستوران های بین راهی، به مکان های شلوغ و نه چندان تمیز که غذاهای مانده و غیربهداشتی دارند معروف بودند، اما امروزه در مجتمع های خدماتی رفاهی پیشرفته مانند مجتمع فانوس، نظارت های بهداشتی بر غذاخوری ها انجام می شود تا سلامت افراد به خطر نیافتد.

تمیزی رستوران و غذاخوری ها باید در محیط، ظروف غذاخوری و میز و صندلی ها دیده شود. هم چنین نظارت مستقیم مسئولان بهداشتی بر آشپزخانه و مواد غذایی صورت می گیرد تا مشکلی برای گردشگران و مسافران به وجود نیاید.

چگونه می توان بهداشت رستوران های بین راهی در مجتمع های رفاهی را افزایش داد؟

اجاره ی رستوران به افراد کاربلد و با سابقه که دارای کارت های بهداشت و سلامت هستند از مهم ترین اقدامات است. تمامی کادر غذاخوری ها، اعم از آشپزها و گارسون ها باید موارد بهداشتی را رعایت کرده، دارای کارت بهداشت معتبر بوده و هم چنین نظارت مستقیم بر کار آن ها صورت بپذیرد.

تهیه ی برخی مواد غذایی مانند لبنیات و گوشت برای غذاخوری ها باید به صورت تازه انجام شود.

صرف هزینه ی نظافت در سالن نیز از دیگر اقدامات مثبت است که حتما باید در نظر گرفته شود.

اهمیت بهداشت رستوران

بهداشت در سرویس های بهداشتی مجتمع های رفاهی

از اصلی ترین دلایل توقف افراد در مجتمع های رفاهی، استفاده از سرویس های بهداشتی است. از مسافران با خودروهای شخصی و باری گرفته تا مسافران اتوبوس ها و تورهای گردشگری، برای استفاده از سرویس بهداشتی به مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی مراجعه می کنند. تمیز بودن سرویس های بهداشتی، چه از منظر بصری و چه از نظر بهداشت امری ضروری است. سرویس های بهداشتی که قسمت های زنانه و مردانه دارند، باید به تعداد کافی بوده و فعال باشند. داشتن آب و مواد شوینده ی کافی هم بسیار ضروری است. متأسفانه در بسیاری از سرویس های بهداشتی بین راهی، خصوصا در پمپ بنزین ها، این موارد رعایت نمی شود که می تواند برای مسافران ناخوشایند بوده و حتی سلامت آن ها را به خطر بیاندازد.

با توجه به زیاد بودن تردد در سرویس ها در شبانه روز، این مکان ها خیلی زود آلوده می شوند. به منظور رفاه هرچه بیشتر افراد، لازم است تا کارگرانی به طور مستمر سرویس ها را تمیز کرده و مواد شوینده و سطل های زباله را تأمین کنند.

در مجتمع رفاهی فانوس (شهر آفتاب)، سرویس های بهداشتی به طور مرتب توسط کارگران حاضر تمیز می شوند و مواد شوینده، دستمال های کاغذی و سطل های آماده همواره در اختیار مسافران گرامی است.

بهداشت در نماز خانه ها و مکان های استراحت

عبادت و رفع خستگی و استراحت نیز از ضروریات مسافران است که مسلما همه ی افراد ترجیح می دهند این کار را در محیط های تمیز و بهداشتی انجام دهند. استفاده از وسایل عبادت مانند جانماز ها و مهر های تمیز، جارو کشی و مرتب کردن و حتی شستشوی فرش های نمازخانه یا اتاق های استراحت، از دیگر اقداماتی است که در یک مجتمع خدماتی رفاهی پیشرفته باید انجام شود.

بهداشت در پمپ بنزین، محوطه و پارکینگ ها

رعایت بهداشت تنها مخصوص رستوران ها یا سرویس های بهداشتی نیست و به طور کلی محوطه ی اقامتگاه نیز باید تمیز باشد.

ریختن مقداری بنزین در جایگاه های مخصوص سوخت امری شایع است که در صورت عدم رسیدگی و تمیز کردن، می تواند در مواردی حتی خطر آفرین باشد. محوطه ی تعمیرگاه های بین راهی نیز عاری از روغن و مواد آلوده باشد تا موجب ایجاد خطر یا مزاحمت برای مراجعه کنندگان نباشد.

اهمیت بهداشت پمپ بنزین

عدم تمیز کردن محوطه و پارکینگ در مجتمع خدمتی رفاهی، می تواند سبب بوی نامطبوع، تجمع حشرات و بیماری ها و منظره ای ناخوشایند شود که مسافران را آزرده خاطر خواهد کرد. از این رو، توجه به بهداشت حتی در محیط های باز و پارکنیگ ها نیز بسیار ضروری است. حتی بسیاری از مسافران، برای هوا خوری و استراحت، ترجیح می دهند در محوطه زیرانداز بیاندازند و بنشینند، که لازم است این محیط تمیز باشد.

داشتن سطل های زباله ی کافی و تخلیه ی به موقع آن ها هم از ضروریات حفظ بهداشت محوطه است.

سخن آخر

حفظ بهداشت در مجتمع های خدماتی رفاهی، امری ضروری و غیرقابل چشم پوشی برای مسئولان این مجتمع های بین راهی است. رعایت هر چه بیشتر بهداشت در تمامی مکان های گفته شده و فراهم آوردن محیطی زیبا و پاکیزه، می تواند موجب خوشنودی مسافران و مراجعه کنندگان و رضایت آن ها شده و حتی سطح کیفیت کار را در تمامی مجتمع های دیگر نیز بالا تر ببرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *